Dieta wegetariańska (Vegetarian Diet), nazywana także dietą jarską to sposób odżywiania oparty wyłącznie na produktach pochodzenia roślinnego, choć dopuszcza także spożywanie niektórych produktów odzwierzęcych (różnych w zależności od typu wegetarianizmu). Uważa się, że w Polsce żyje obecnie około 2 milionów wegetarian, a ich liczba stale rośnie, zresztą podobnie jak na całym świecie – większość z nich rezygnuje z jedzenia mięsa z przyczyn natury moralnej lub zdrowotnej, najczęściej z chęci prowadzenia zdrowego stylu życia i dbałości o sylwetkę.


Zarówno lekarze, jak i dietetycy są zgodni, że wegetarianizm to bardzo zdrowy sposób odżywania, mający bardzo pozytywny wpływ na organizm, chroniący przed nadwagą i otyłością, oraz zmniejszający ryzyko rozwinięcia się wielu groźnych chorób, przede wszystkim tych cywilizacyjnych, szczególnie chorób serca i układu krążenia, cukrzycy, oraz niektórych nowotworów – wynika to głównie ze znacznego ograniczenia szkodliwych tłuszczów nasyconych i cholesterolu, obecnych w mięsie i produktach odzwierzęcych, oraz ze zwiększenia spożycia wartościowych składników odżywczych, obecnych w warzywach i owocach, oraz pełnych ziarnach zbóż.


Należy jednak zaznaczyć, że wbrew powszechnej opinii wielu zwolenników wegetarianizmu, dieta bezmięsna nie jest idealnym sposobem odżywiania, gdyż ma sporo wad, szczególnie gdy jest stosowana nieumiejętnie – nieprawidłowe stosowanie diety wegetariańskiej może skutkować m.in. niedoborami składników odżywczych (w tym ważnych witamin i minerałów), prowadzących do wielu problemów zdrowotnych i chorób. Należy jednak dodać, że pełnowartościowa i prawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska jest bardzo zdrowa i dostarcza wszystko, czego potrzebuje organizm do prawidłowego funkcjonowania – zatem kluczem do sukcesu jest skomponowanie zrównoważonej diety.


Źródła składników odżywczych, których najczęściej brakuje w diecie wegetariańskiej – czyli co szczególnie powinien jeść wegetarianin

Dieta wegetariańska, ze względu na niedobory niektórych składników odżywczych, powinna zostać uzupełniona odpowiednimi produktami spożywczymi, szczególnie tymi bogatymi w witaminy B12 i D, w minerały takie jak cynk, wapń i żelazo, oraz w białko i nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli w związki, których najczęściej brakuje w diecie wegetariańskiej – co jest skutkiem rezygnacji z bogatych w nie mięsa i produktów zwierzęcych.


źródła witaminy B12: jajka, oraz mleko i przetwory mleczne (szczególnie sery), a w mniejszych ilościach nasiona roślin strączkowych (jak fasola, groch, czy soja) i produkty pełnoziarniste,


źródła witaminy D: jajka, oraz mleko i przetwory mleczne (szczególnie sery),


źródła cynku: orzechy, produkty pełnoziarniste i nasiona roślin strączkowych,


źródła wapnia: mleko i przetwory mleczne (szczególnie sery), oraz orzechy i czekolady, a w mniejszej ilości także figi i morele, oraz nasiona roślin strączkowych, brokuły, kapusta, pełnoziarniste pieczywo i płatki owsiane, a także tofu,


źródła żelaza: jajka, mleko i przetwory mleczne, oraz nasiona roślin strączkowych, produkty pełnoziarniste, orzechy i suszone owoce,


źródła białka: jajka, przetwory mleczne (szczególnie chudy twaróg, sery podpuszczkowe i serki homogenizowane), oraz nasiona roślin strączkowych (szczególnie soja, czerwona soczewica, groch i biała fasola) i pełne ziarna zbóż (szczególnie otręby pszenne, dziki ryż, kasza gryczana i płatki owsiane), a także orzechy,


źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych: nierafinowane oleje roślinne (szczególnie oliwa z oliwek i olej rzepakowy), oraz nasiona roślin strączkowych, produkty pełnoziarniste, orzechy, ziarna i nasiona (np. słonecznika i dyni), a także awokado.

Rodzaje diety wegetariańskiej

Istnieje kilka rodzajów diety wegetariańskiej, które różnią się stopniem dopuszczenia produktów pochodzenia mięsnego – najpopularniejsze z nich to:


frutarianizm – dopuszcza spożywanie wyłącznie warzyw i owoców, i to tylko tych, których zerwanie nie wiąże się ze śmiercią rośliny – frutarianie żywią się wszystkimi owocami, ale rezygnują z niektórych warzyw, np. z marchewki, czy sałaty,


laktowegetarianizm – oprócz produktów pochodzenia roślinnego (warzyw, owoców, ziaren zbóż, itp.), dopuszcza także spożywanie mleka i przetworów mlecznych,


laktoowowegetarianizm – oprócz produktów pochodzenia roślinnego, dopuszcza także spożywanie jajek, oraz mleka i przetworów mlecznych,


owowegetarianizm – oprócz produktów pochodzenia roślinnego, dopuszcza także spożywanie jajek,


semiwegetarianizm – odmiana wegetarianizmu, która wyklucza z diety jedynie czerwone mięso, dopuszczając drób, ryby, oraz nabiał,


weganizm – dopuszcza spożywanie wyłącznie warzyw i owoców – mięso i wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego są zabronione,


witarianizm – dopuszcza spożywanie wyłącznie surowych warzyw i owoców, to znaczy produktów nieprzetwarzanych przemysłowo i nie poddanych obróbce termicznej (czyli gotowaniu, grillowaniu, pieczeniu, czy smażeniu).


Ryby w diecie wegetariańskiej – można je jeść, czy nie?

Warto zwrócić uwagę na dość istotną kwestię, czyli obecność ryb w diecie wegetariańskiej i jej podobnych, gdyż niektórzy uważają, że ryby są dozwolone w dietach wegetariańskich, a pozostali, że absolutnie nie – prawda jest jednak pośrodku. Pomimo, iż większość społeczeństwa nie uważa ryb za mięso, to według słownika i zdrowego rozsądku, ryba jest mięsem, tak samo jak np. świnia, czy kurczak – jako, że diety wegetariańskie opierają się na nie jedzeniu mięsa, to prawdziwi wegetarianie nie jedzą ryb – robią to jednak ze względów etycznych, a nie zdrowotnych.


Ryby są bogate w białko i zdrowe tłuszcze, a jednocześnie pozbawione są szkodliwych składników mięsa, czyli tłuszczów nasyconych i cholesterolu, których nadmiar w diecie jest jednym z głównych powodów przejścia na dietę wegetariańską – jeśli zatem nie masz nic przeciwko zabijaniu ryb, to jak najbardziej powinny się one znaleźć w twoim menu.

na następnych stronach m.in. "zalety i wady (plusy i minusy) diety wegetariańskiej", "wnioski".

  • «

  • 1

  • 2
  • »
  • © Copyright by zdrowe-odżywianie-online.pl 2014-2015
    Wszelkie prawa zastrzeżone

    Kopiowanie treści bez zgody autora zabronione - Regulamin
    O nas – Współpraca
    Kontakt