odchudzanie

Odchudzanie stało się prawdziwą obsesją współczesnych kobiet, temat ten jest więc bardzo powszechny we wszystkich mediach, zarówno w prasie i telewizji, jak i w internecie – w związku z tym, przez lata powstało wiele twierdzeń na temat sposobów odchudzania, niestety często błędnych, w mniejszym lub większym stopniu. Niektóre sposoby odchudzania, oprócz tego, że najczęściej w ogóle nie prowadzą do spadku masy ciała, to mogą nawet doprowadzić do jej wzrostu, nie wspominając o tym, że mogą być przyczyną wielu problemów zdrowotnych. Należy zaznaczyć, że choć stosowanie się do niektórych mitów rzeczywiście może doprowadzić do spadku wagi, to jednak jedynie krótkookresowo, bowiem zaraz po zakończeniu odchudzania, pojawia się efekt jo-jo i cały wysiłek idzie na marne. Jedynym skutecznym sposobem odchudzania, bez efektu jo-jo i problemów zdrowotnych, jest odchudzanie przeprowadzone w racjonalny i zdrowy dla organizmu sposób – najlepiej połączone z wysiłkiem fizycznym, choćby niewielkim.


Oto najpopularniejsze mity i przekonania dotyczące odchudzania, które z prawdą mają niewiele wspólnego.


MIT 1: Głodówki i restrykcyjne, niskokaloryczne diety to najlepsze i najszybsze sposoby na odchudzanie

To najbardziej rozpowszechniony mit na temat odchudzania, można powiedzieć, że to król wszystkich mitów – niestety, jest nie tylko błędny, ale i groźny dla zdrowia.


Głodówki i restrykcyjne, niskokaloryczne diety, opierające się na dostarczaniu do organizmu małych i ubogich w składniki odżywcze posiłków, niedostarczających do organizmu odpowiedniej ilości kalorii, to największy wróg skutecznego odchudzania – takie formy odchudzania są zazwyczaj nie tylko nieskuteczne, ale także niebezpieczne dla zdrowia, gdyż mogą doprowadzić do poważnych niedoborów składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wszystkich narządów, a więc całego organizmu. Wynika to z tego, że organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania wszystkich składników odżywczych i to w odpowiednich ilościach, zarówno białka, jak i węglowodanów, oraz tłuszczy, a także witamin i minerałów – jakiekolwiek braki tych składników mają duży wpływ na ogólne zdrowie, oraz mogą być przyczyną wielu chorób i przykrych dolegliwości zdrowotnych.


Należy zaznaczyć, że choć takie formy odchudzania rzeczywiście zapewniają szybką utratę zbędnych kilogramów i spadek masy ciała, to jednak tylko tymczasowo, bowiem zazwyczaj zaraz po zakończeniu głodówki lub niskokalorycznej diety, pozbawiony jedzenia organizm zaczyna oszczędzać energię i zamiast pozbywać się tkanki tłuszczowej, powiększa ją w celu przygotowania się na ciężkie czasy, a więc w dłuższym okresie czasu, waga wzrasta (efekt jo-jo) – dodatkowym „bonusem” takich form odchudzania jest znaczne spowolnienie metabolizmu, co w powoduje jeszcze większy wzrost wagi, gdyż metabolizm odpowiada za tempo spalania kalorii i tkanki tłuszczowej.


Choć przedstawione problemy dotyczą głównie dłuższych, co najmniej kilkunastodniowych diet, to warto dodać, że krótkie, kilkudniowe diety również mają znikome działanie odchudzające – choć zapewniają szybką utratę kilku zbędnych kilogramów, to jednak następuję to wyłącznie poprzez utratę wody z organizmu, a nie tłuszczu, w związku z czym, po uzupełnieniu niedoboru płynów, waga sprzed odchudzania powraca w ciągu kilku dni.

MIT 2: Można zrzucić 10 kilogramów nadwagi w dwa tygodnie

Należy na początku zaznaczyć, że rzeczywiście można zrzucić 10 kilogramów nadwagi w dwa tygodnie, jednak ewentualny spadek masy ciała będzie się wiązał wyłącznie ze znaczną utratą wody z organizmu i spadkiem masy mięśniowej, natomiast tkanka tłuszczowa, której obniżenie jest głównym celem odchudzania, pozostanie praktycznie nienaruszona – dodatkowo, takie odchudzanie jest gwarantem efektu jo-jo, szczególnie jeśli opiera się jedynie na drakońskiej diecie, a nie na ćwiczeniach fizycznych.


Aby utrata wagi wiązała się z ubytkiem tkanki tłuszczowej, a nie mięśni i wody, oraz aby uniknąć efektu jo-jo, tempo chudnięcia powinno wynosić 0,5-1 kg tygodniowo i powinno być efektem prawidłowo zbilansowanej i odpowiednio kalorycznej diety, oraz odpowiednich ćwiczeń fizycznych, a nie wyłącznie niskokalorycznej diety.


Powyższe twierdzenia dotyczą jednak głównie osób z nadwagą (czyli ważących średnio kilkanaście kg za dużo), a nie cierpiących na otyłość (ważących kilkadziesiąt kg za dużo), bowiem osoby z otyłością mogą stracić taką wagę, w tak krótkim okresie czasu i będzie to w większości tkanka tłuszczowa – jednak jest to bardzo niezdrowe i podobnie jak w przypadku osób z nadwagę, istnieje wysokie ryzyko efektu jo-jo.


MIT 3: Tabletki odchudzające i suplementy diety pozwalają pozbyć się zbędnych kilogramów łatwo, szybko i bez żadnego wysiłku

Preparaty odchudzające i przyśpieszające spalanie tłuszczu, od wielu lat zdobywają coraz większą popularność na całym świecie, pomimo ciągłych doniesień o braku skuteczności, czy wręcz szkodliwości tabletek odchudzających – lekarze i dietetycy są zgodni, że szybka utrata wagi w przypadku większości tych preparatów oznacza najczęściej utratę wody, a nie upragnionej tkanki tłuszczowej. Właściwości odchudzające tych specyfików są więc jedynie pozorne, gdyż utrata wody to efekt krótkotrwały, z którym organizm szybko sobie poradzi i waga wróci do normy – natomiast w przypadku odchudzania przy pomocy właściwej diety i ćwiczeń, chudnięcie oznacza zmniejszenie zawartości tłuszczu w organizmie, czyli trwałą utratę wagi, co przy pomocy tabletek odchudzających nie jest to możliwe.


Oprócz marnych właściwości odchudzających tych tabletek, ważniejszą kwestią są ewentualne konsekwencje zdrowotne wynikające z ich korzystania – niektóre z nich zawierają bowiem toksyczne, a nawet niebezpieczne dla życia substancje chemiczne. Do najniebezpieczniejszych środków odchudzających zalicza się przede wszystkim Dinitrofenol, bardziej znany jako DNP Fat Burner, oraz Clenbuterol, Moroznik kaukaski i Sibutramina, a także popularne ostatnio tabletki z tasiemcem.


DNP Fat Burner, reklamowany jako pożeracz tłuszczu i doskonały środek odchudzający, to w rzeczywistości silny środek trujący, który ze względu na swoje toksyczne właściwości, nigdy nie został dopuszczony do stosowania przez ludzi – choć rzeczywiście powoduje znaczną redukcję tkanki tłuszczowej, to jednocześnie wyniszcza organizm, prowadząc do poważnych konsekwencji zdrowotnych, a nawet do śmierci. Działanie tego środka polega na tym, że silnie przyśpiesza metabolizm w komórkach tłuszczowych, zmuszając organizm do niekontrolowanego ich spalania, co powoduje gwałtowny wzrost temperatury ciała i organizm zaczyna „gotować się” od środka, niszcząc układ nerwowy i prowadząc do problemów z sercem.


Równie groźne są tabletki z tasiemcem, które wiele lat temu rozreklamowały gwiazdy filmowe – kuracja ta polega na zażywaniu tabletek z główką tasiemca, który zagnieżdża się w przewodzie pokarmowym i pochłania spożywaną przez nas żywność, w tym niezbędne organizmowi składniki odżywcze, prowadząc do stopniowego wyniszczenia organizmu.


Choć wątpliwe właściwości tabletek odchudzających i wynikające z ich korzystania konsekwencje zdrowotne są wszystkim bardzo dobrze znane, to jednak nie brakuje zdesperowanych – w pogoni za idealną wagą ludzie są gotowi na każde poświęcenie i o ile można sobie pozwolić na utratę pieniędzy, to jednak nie zdrowia, czy życia.

na następnych stronach m.in. "mit 4: produkty light są mniej kaloryczne od normalnej żywności i pomagają w odchudzaniu", "mit 5: tłuszcze i węglowodany są główną przyczyną tycia, a więc są zakazane podczas odchudzania", "mit 6: owoce są niskokaloryczne i zdrowe, więc można je jeść do woli", "mit 7: słodycze są bardzo kaloryczne i niezdrowe, więc należy z nich zrezygnować", "mit 8: pieczywo, makarony i ziemniaki są bezwartościowe, kaloryczne i tuczące, dlatego należy z nich zrezygnować", "mit 9: zrezygnowanie ze śniadania to świetny sposób na walkę z nadwagą", "mit 10: nie można jeść nic po godzinie 18:00".

  • «

  • 1

  • 2
  • 3
  • »
  • © Copyright by zdrowe-odżywianie-online.pl 2014-2015
    Wszelkie prawa zastrzeżone

    Kopiowanie treści bez zgody autora zabronione - Regulamin
    O nas – Współpraca
    Kontakt