• woda

    Woda i wody butelkowane – źródło życia i zdrowia

    Woda jest jednym z podstawowych składników ciała człowieka i opowiada za wiele kluczowych funkcji w organizmie – jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizmu, a więc jest niezbędna do życia – jakiekolwiek jej niedobory zakłócają działanie wielu ważnych procesów i mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie. Czym najlepiej zaspokoić pragnienie? – wodą z kranu, czy może wodą z butelki? Choć wody butelkowane uważane są powszechnie za bezpieczniejsze i zdrowsze, to w rzeczywistości większość wód butelkowanych to najzwyklejsza kranówka, tyle że dużo droższa. Które wody z butelki są rzeczywiście zdrowe i warte kupna?

  • herbaty

    Herbata – sekrety najstarszego napoju świata

    Herbata to najstarszy i zarazem najpopularniejszy napój świata, pity codziennie przez setki milionów osób na całym świecie – napar ten, przyrządzany z suszonych liści i pąków roślin, ceniony jest przede wszystkim za wyjątkowy smak i aromat, oraz za właściwości orzeźwiające i pobudzające. Herbata ma jednak także właściwości prozdrowotne, które zawdzięcza bogactwu przeciwutleniaczy, a konkretnie flawonoidów, chroniących organizm przed chorobami i opóźniających proces starzenia się organizmu, szczególnie skóry – herbata ma więc bardzo korzystny wpływ na organizm, szczególnie pita regularnie. Jak powstaje herbata? Jakie wyróżniamy gatunki herbat? Która jest najzdrowsza?

  • kawy

    Kawa – szkodzi, czy pomaga? – czyli wpływ kawy na organizm

    Kawa to obok herbaty najbardziej popularny napój świata, pity każdego ranka przez setki milionów osób, na całym świecie – ceniona jest nie tylko za wybory smak i aromat, ale przede wszystkim za wyjątkowe właściwości pobudzające i poprawiające aktywność umysłową, co jest oczywiście zasługą kofeiny. Choć kawa, a konkretnie kofeina, jest oskarżana o szkodliwy wpływ na układ krwionośny (poprzez podnoszenie ciśnienia), to w rzeczywistości jest nie tylko nieszkodliwa, ale i zdrowa. Kawa m.in. pobudza organizm, przyśpiesza metabolizm i zwiększa sprawność umysłową, polepszając pamięć krótkotrwałą i ułatwiając koncentrację, a także poprawiając samopoczucie.

  • alkohole

    Alkohol – szkodzi, czy nie? – wpływ picia na zdrowie fizyczne i psychiczne

    Dzięki swoim właściwościom odurzającym i smakowym, alkohol jest niezwykle popularny na całym świecie i to od tysięcy lat – alkohol uspokaja i odpręża, oraz poprawia nastrój, samopoczucie i samoocenę, czyli najogólniej mówiąc, dostarcza przyjemnych doznań. Niestety, spożywany regularnie i w nadmiarze ma zgubne skutki dla organizmu, często śmiertelne – alkohol pozostawia swoje toksyczne ślady praktycznie w każdej tkance i narządzie organizmu. Należy jednak zaznaczyć, że alkohol spożywany w zalecanych ilościach nie tylko nie szkodzi zdrowiu, ale wręcz mu służy – niestety, zdecydowana większość osób pije go w ilościach znacznie przekraczających zalecane normy.

  • napoje energetyczne

    Napoje energetyczne – bardziej kaloryczny i szkodliwszy zamiennik kawy

    Dzięki wszechobecnej reklamie, energy drinki znane są każdemu jako cudowne antidotum na zmęczenie, senność i brak koncentracji (działają na organizm pobudzająco i stymulująco), choć niemal identyczne właściwości pobudzające ma zwykła, czarna kawa – jednak jako, że kolorowe puszki wyglądają o wiele lepiej, niż filiżanka z kawą, to napoje energetyczne robią prawdziwą furorę. Jednak w odróżnieniu od zwykłej kawy, napoje energetyczne są bardzo kaloryczne i bogate w cukier, a zawartą w nich kofeinę można łatwo przedawkować – ponadto, napoje te mogą być niebezpieczne dla zdrowia (połączone z alkoholem). Czy zatem warto kupować napoje energetyczne?

  • napoje izotoniczne

    Napoje izotoniczne (izotoniki) – idealne napoje dla sportowców

    Napoje izotoniczne, nazywane potocznie izotonikami to napoje przeznaczone przede wszystkim dla sportowców i osób aktywnych fizycznie – pozwalają bowiem w krótkim czasie przywrócić równowagę płynów i innych substancji w organizmie, wydalanych z organizmu wraz z potem. Dzięki odpowiedniemu składowi, napoje izotoniczne optymalnie uzupełniają wszelkie ubytki wody i elektrolitów w organizmie, spowodowane wysiłkiem fizycznym, a przy tym uzupełniają ubytki energetyczne w mięśniach, dzięki czemu niwelują zmęczenie, oraz pozwalają na bardziej efektywny i dłuższy trening – najogólniej mówiąc, spełniają wszystkie zapotrzebowania większości sportowców.

  • soki

    Zdrowe i niezdrowe soki – czyli co należy pić, a czego unikać

    Powszechnie uważa się soki za wyjątkowo zdrowe, a nawet dietetyczne i choć w przeszłości rzeczywiście można było tak powiedzieć, to dzisiaj to twierdzenie jest mocno przesadzone – zdrowe i dietetyczne są wyłącznie soki naturalne, czyli najogólniej mówiąc nie słodzone i bez szkodliwych dodatków, takich jak cukier, sztuczne słodziki, czy konserwanty. Niestety, większość popularnych soków dostępnych w sklepach, ma w swoim składzie wiele niezdrowych dodatków i to w dużych ilościach, zatem nie powinny być zastępstwem dla świeżych owoców, a już na pewno nie powinno się ich pić w celach zdrowotnych, czy dietetycznych. Które soki są rzeczywiście zdrowe?

  • © Copyright by zdrowe-odżywianie-online.pl 2014-2015
    Wszelkie prawa zastrzeżone

    Kopiowanie treści bez zgody autora zabronione - Regulamin
    O nas – Współpraca
    Kontakt