kawa

Kawa to obok herbaty najbardziej popularny napój świata, pity każdego ranka przez setki milionów osób, na całym świecie – o niebywałej popularności kawy może świadczyć fakt, że każdego dnia wypija się na świecie ponad 2 miliardy filiżanek tego napoju, a pod koniec XX wieku była ona drugim, po ropie naftowej, najczęściej eksportowanym surowcem na świecie. Kawa, przyrządzana z palonych i mielonych ziaren kawowca, ceniona jest nie tylko za wybory smak i aromat, ale przede wszystkim za wyjątkowe właściwości pobudzające i poprawiające aktywność umysłową – jest to oczywiście zasługa kofeiny, która błyskawicznie pobudza organizm, przyśpiesza metabolizm i zwiększa sprawność umysłową, polepszając pamięć krótkotrwałą i ułatwiając koncentrację, a także poprawiając samopoczucie. Kawa wpływa także pozytywnie na trawienie i pobudza pracę jelit. Co ciekawe, kawa pochodzi pierwotnie z Etiopii.


Warto dodać, że kawa jest wyjątkowo niskokaloryczna (filiżanka zawiera jedynie kilka kcal), a dzięki zawartości kilku substancji (m.in. kofeiny), ma także właściwości odchudzające – oczywiście pod warunkiem, że nie jest słodzona. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie picia gorzkiej kawy, spróbuj zastąpić cukier miodem, który choć jest równie kaloryczny, to jednocześnie jest bardzo zdrowy – najlepszą alternatywą dla cukru jest jednak stewia, zupełnie naturalny słodzik, praktycznie pozbawiony kalorii i w odróżnieniu od sztucznych słodzików, nie posiadający żadnych negatywnych skutków dla organizmu. Cukier w kawie możesz także zastąpić łyżeczką kakao (dobrej jakości kakao jest wyjątkowo zdrowe) lub cynamonem, który nada kawie niecodziennego smaku.


Wpływ kawy i kofeiny na organizm i zdrowie

Szkodliwa według wielu osób kawa, ma w rzeczywistości bardzo korzystny wpływ na organizm, co zostało już wielokrotnie udowodnione, a mity na temat jej szkodliwego wpływu zostały już dawno obalone – w tym te dotyczące wpływu kofeiny na układ krwionośny, szczególnie na ciśnienie tętnicze krwi. Według najnowszych badań, kawa nie ma żadnego negatywnego wpływu na układ sercowo-naczyniowy – nie przyczynia się do choroby niedokrwiennej serca, ani nie wywołuje jego arytmii i nie zwiększa ryzyka udaru mózgu, nie ma też żadnego związku z podwyższonym poziomem cholesterolu. Jedyny negatywny wpływ picia kawy na układ krążenia jest taki, że może ona zwiększać ciśnienie tętnicze krwi, jednak tylko przy rzadkim, nieregularnym piciu – w zdecydowanej większości przypadków, wpływ kawy na ciśnienie krwi jest zupełnie obojętny.


Choć zazwyczaj kawa nie ma żadnego negatywnego wpływu na zdrowie, to jednak pita regularnie i w nadmiarze może mieć pewien negatywny wpływ na organizm, może np. prowadzić do wypłukiwania z organizmu magnezu i wapnia, jednak w bardzo niewielkim zakresie, zupełnie niezagrażającym zdrowiu – wbrew powszechnie panującej opinii.


Według naukowców, kawa pita regularnie zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele chorób, przede wszystkim na nowotwory wątroby i jelita, chorobę Alzheimera i Parkinsona, cukrzycę typu 2, oraz kamicę żółciową i marskość wątroby – właściwości prozdrowotne kawy wynikają przede wszystkim z zawartych w niej przeciwutleniaczy, a konkretnie polifenoli.

Wpływ kawy i kofeiny na ciśnienie tętnicze krwi

Powszechnie uważa się, że kawa, a konkretnie zawarta w niej kofeina znacznie podnosi ciśnienie tętnicze krwi, zatem należy jej unikać, jednak prawda jest taka, że choć obecna w kawie kofeina podnosi ciśnienie krwi, to jednak nieznacznie i tylko chwilowo, nawet przy regularnym, częstym piciu – w związku z tym, osoby niemające problemów z nadciśnieniem, nie powinny obawiać się wpływu kawy na układ krwionośny.


W przypadku osób z nadciśnieniem i cierpiących na choroby serca, sytuacja wygląda podobnie, jednak z pewnym zastrzeżeniem – mogą one pić kawę, jednak pod warunkiem, że robią to regularnie, czyli codziennie i w podobnych ilościach, a nie od czasu do czasu, gdyż wpływ kawy na ciśnienie krwi zależy od częstotliwości jej picia – czyli im częściej, tym ten wpływ jest mniejszy, co wynika z tego, że organizm przyzwyczaja się do kofeiny i po pewnym czasie już na nią nie reaguje (przynajmniej nie tak, jak na początku), a więc nie powoduje ona zauważalnego wzrostu ciśnienia krwi.


Z kolei w przypadku osób pijących kawę jedynie okazjonalnie, jej picie może podnieść ciśnienie tętnicze krwi w odczuwalny dla organizmu sposób – choć nieszkodliwy dla zdrowych osób, to jednak mogący mieć istotny wpływ na osoby z nadciśnieniem. Co istotne, połącznie stresu i kofeiny znacząco podnosi ciśnienie krwi, zatem osoby z nadciśnieniem powinny unikać picia kawy w chwilach silnego stresu lub dużego napięcia psychicznego.


Kto powinien unikać picia kawy?


• kawy powinny unikać kobiety w ciąży, gdyż spore dawki kofeiny mogą mieć szkodliwy wpływ na płód – wystarczy ograniczyć spożycie do 1-2 filiżanek dziennie,
• kawy powinny unikać także osoby z wrażliwą lub chorą śluzówką żołądka, gdyż kawa zawiera substancje drażniące, oraz wzmaga wydzielanie kwasów żołądkowych – najbardziej drażniąca dla żołądka jest kawa parzona tradycyjnie i pita na czczo, zatem najlepiej pić ją po posiłku i najlepiej z ekspresu posiadającego filtr,
• kawy powinny unikać również osoby z nadciśnieniem, jednak tylko, gdy piją ją rzadko i nieregularnie – codziennie picie kawy niweluje jej szkodliwy wpływ na ciśnienie.


Zalecane spożycie kawy i kofeiny

Choć kawa ma wiele pozytywnych skutków dla organizmu, to jednak należy pamiętać, że jest to używka, dlatego należy podchodzić do niej z rozwagą, a więc nie należy przesadzać z jej ilością. Zalecane spożycie kawy dla osób dorosłych to nie więcej niż 4 filiżanki dziennie, czyli około 500 mg kofeiny – w większych dawkach kofeina obciąża wątrobę i żołądek, oraz negatywnie wpływa na samopoczucie, pamięć długotrwałą i koncentrację, natomiast w dawkach dwukrotnie większych od zalecanych (powyżej 1000 mg), mogą pojawić się objawy przedawkowania, takie jak migotanie komór serca, nudności i wymioty, oraz osłabienie i silne pobudzenie psychoruchowe.


Wpływ kofeiny na organizm utrzymuje się przez około 2,5-4,5 godziny, a jej maksymalne stężenie we krwi następuje około godzinę od spożycia – co ciekawe, stężenie kofeiny w filiżance kawy może być wyjątkowo różne, zależnie od jej rodzaju i sposobu przyrządzania, może bowiem wynosić od 2 do nawet 115 mg. Najwięcej kofeiny zawiera kawa parzona tradycyjnie, czyli kawa mielona, zalana wrzątkiem, bez odcedzania fusów – natomiast najmniej kofeiny ma kawa espresso, oraz oczywiście kawa bezkofeinowa, która wbrew nazwie zawiera kofeinę, choć w niewielkich ilościach.

na następnych stronach m.in. "mit zielonej kawy – czyli dlaczego nie warto kupować zielonej kawy", "kawa mielona, a rozpuszczalna – która lepsza, a która gorsza?", "rodzaje kaw w kawiarniach".

  • «

  • 1

  • 2
  • »
  • © Copyright by zdrowe-odżywianie-online.pl 2014-2015
    Wszelkie prawa zastrzeżone

    Kopiowanie treści bez zgody autora zabronione - Regulamin
    O nas – Współpraca
    Kontakt