woda

Jako, że woda jest jednym z podstawowych składników ciała człowieka (60-70 proc.) i opowiada za wiele kluczowych funkcji w organizmie, to jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizmu, a więc jest niezbędna do życia – jakiekolwiek jej niedobory zakłócają działanie wielu ważnych procesów i mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie. Rola wody w organizmie to przede wszystkim regulacja temperatury ciała, transport składników odżywczych i wydalanie szkodliwych produktów przemiany materii (oczyszczanie organizmu z toksyn) – woda opowiada także za regulację ciśnienia tętniczego, transport hormonów i enzymów, oraz umożliwia działanie enzymów trawiennych i wchłanianie składników pokarmowych w jelitach.


Woda pita regularnie i w odpowiednich ilościach ma bardzo pozytywne działanie na organizm, m.in. nadaje skórze młody i zdrowy wygląd, wspomaga odchudzanie, przyśpiesza metabolizm, oczyszcza organizm z toksyn i innych szkodliwych substancji, poprawia koncentrację i zdolności umysłowe, reguluje temperaturę ciała, uśmierza ból (szczególnie głowy), zapobiega zaparciom, oraz pomaga utrzymać ciążę, a także chroni przed chorobami nerek i nowotworami pęcherza i jelit.


Zapotrzebowanie organizmu na wodę i skutki jej niedoboru

W związku z tym, że woda jest niezbędna dla organizmu i zachowania dobrego zdrowia, należy dbać o utrzymanie jej prawidłowego poziomu w organizmie – według lekarzy i dietetyków, należy dostarczać do organizmu przynajmniej 2 litry płynów dziennie. Należy jednak zaznaczyć, że większość potrzebnej organizmowi wody dostarczamy wraz z pożywieniem, głównie w postaci warzyw i owoców, które w większości składają się właśnie z wody, ale także w postaci mięsa i ryb, czy nawet pieczywa, a kolejne porcje tej substancji trafiają do organizmu w postaci przeróżnych herbat, kaw, soków i napojów, oraz mleka i zup – zatem wlewanie w siebie dodatkowych litrów wody nie jest obowiązkowe (w większości przypadków), ale może pozytywnie wpłynąć na zdrowie, jednak pod warunkiem, że będzie to woda mineralna, bogata w niezbędne minerały, a nie woda źródlana, która zazwyczaj nie różni się od zwykłej kranówki.


Należy dodać, że część osób potrzebuje większych ilości wody, niż zalecane 2 litry dziennie, szczególnie sportowcy (nawet 4-5 litry dziennie) i osoby bardziej aktywne lub pracujące fizycznie, oraz osoby chore, szczególnie w przypadku gorączki, biegunki lub wymiotów – większe zapotrzebowanie na wodę występuje także podczas intensywnego wysiłku fizycznego lub podczas przebywania w wysokich temperaturach (np. w okresie lata). Zapotrzebowanie na wodę zależy zatem od wykonywanej pracy i aktywności fizycznej, oraz temperatury otoczenia i stanu zdrowia – w związku z tym, ciężko ustalić indywidualne zapotrzebowanie na wodę, należy zatem polegać na zdrowym rozsądku. Należy zaznaczyć, że obowiązkowo należy pić gdy pojawi się pragnienie, bowiem jest ono sygnałem większego niedoboru wody w organizmie i postępującego odwodnienia.

Skutki niedoboru wody w organizmie – odwodnienie

Dostarczanie do organizmu odpowiednich ilości wody jest w niektórych przypadkach bardziej istotne, niż w pozostałych, szczególnie podczas uprawiania wymagającego sportu lub innej intensywnej aktywności fizycznej, czy też podczas przebywania w bardzo niekorzystnych warunkach atmosferycznych (tzn. w bardzo wysokich temperaturach) – w takich sytuacjach, w wyniku pocenia organizm szybko traci wodę, co może doprowadzić do niewielkiego odwodnienia i związanych z tym negatywnych skutków ubocznych, w tym bólów i zawrotów głowy, przegrzania ciała, oraz znacznego osłabienia, zmęczenia i obniżenia wydolności organizmu (dlatego sportowcy muszą stale nawadniać organizm) – należy zaznaczyć, że są to efekty utraty zaledwie kilku proc. wody z organizmu. Stan ten jednak nie zagraża zdrowiu (w przypadku zdrowych osób), oczywiście pod warunkiem, że poziom wody w organizmie zostanie w miarę szybko uzupełniony.


Natomiast w przypadku utraty sporej ilości wody z organizmu (ubytek wody na poziomie 10-15 proc. masy ciała), dochodzi do znacznego odwodnienia, czyli stanu, w którym zawartość wody w organizmie spada poniżej wartości niezbędnej do jego prawidłowego funkcjonowania, czyli stanu zagrażającego życiu, szczególnie niebezpiecznego w przypadku niemowląt, małych dzieci, oraz osób starszych – objawy odwodnienia to delirium, drgawki, obrzęk języka, problemy z mówieniem, utrata przytomności, oraz zaburzenia świadomości i kontroli postępowania. Z kolei w przypadku utraty znacznej ilości wody z organizmu (ubytek wody powyżej 15 proc. masy ciała), dochodzi do ciężkiego odwodnienia, które nieleczone prowadzi do śmierci w ciągu 5-6 dni.


Do najczęściej spotykanych przyczyn odwodnienia należą biegunka i wymioty, oraz przyjmowanie niedostatecznej ilości płynów podczas intensywnego wysiłku fizycznego, lub podczas choroby przebiegającej z podwyższoną temperaturą ciała, oraz picie niewielkich ilości wody przez pacjentów zażywających leki moczopędne.


Woda z kranu – bezpieczna, czy nie?

Powszechnie uważa się wodę z kranu za wodę słabej jakości i nie nadającą się do bezpośredniego spożycia – obawy te wynikają z przeszłości, kiedy to jakość wody pozostawiała wiele do życzenia, jednak współcześnie sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Dzięki szerokim inwestycjom w miejskich wodociągach, zastosowaniu nowoczesnych technologii oczyszczania wody, regularnym monitoringom jej jakości, oraz przepisom i normom narzuconym przez UE, jakość wody w kranach jest bardzo dobra, nie mówiąc już o tym, że jest zupełnie bezpieczna bakteriologicznie (jej gotowanie nie ma większego sensu).


Problemem wody z kranu są czasami jej walory użytkowe, czyli smak, barwa i zapach – choć zazwyczaj wodzie z kranu nie można niczego zarzucić, szczególnie tej w miastach, to woda w mniejszych miastach i wsiach może się nieco różnić, co jest najczęściej spowodowane procesem uzdatniania wody lub jej transportem wodociągami. Należy jednak dodać, że zarówno smak, jak i barwa i zapach wody, nie mają wpływu na jej jakość i bezpieczeństwo jej picia.

na następnych stronach m.in. "wody butelkowane – woda źródlana, mineralna, stołowa, oraz lecznicza".

  • «

  • 1

  • 2
  • »
  • © Copyright by zdrowe-odżywianie-online.pl 2014-2015
    Wszelkie prawa zastrzeżone

    Kopiowanie treści bez zgody autora zabronione - Regulamin
    O nas – Współpraca
    Kontakt