• białka

    Białka – podstawowy budulec mięśni

    Białka są głównym materiałem budulcowym organizmu, a przede wszystkim podstawowym składnikiem mięśni. Białka pełnią w organizmie wiele ważnych funkcji, zapewniając jego prawidłowe funkcjonowanie, m.in. poprzez stymulację wzrostu i rozwoju organizmu, oraz regenerację uszkodzonych tkanek (poprzez budowę nowych i odbudowę zużytych komórek) – jego niedobory zakłócają więc działanie organizmu i mogą prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, a przede wszystkim do utraty masy mięśniowej, czego skutkiem jest zmęczenie mięśni, spadek ich siły i wytrzymałości. W związku z powyższym, codzienna dieta powinna być odpowiednio bogata w ten składnik.

  • tłuszcze

    Tłuszcze – niezbędny składnik codziennej diety, także odchudzającej

    Tłuszcze są najbardziej skoncentrowanym źródłem energii w żywności, oraz jednym z dwóch podstawowych źródeł energii dla organizmu (obok węglowodanów) – tłuszcze, oprócz tego, że dostarczają niezbędną organizmowi energię, to mają także zbawienny wpływ na serce i układ krwionośny, oraz mózg i układ nerwowy (oczywiście tylko te zdrowe). Tłuszcze są najbardziej kalorycznym składnikiem odżywczym, dostarczającym dwa razy więcej energii, niż taka sama ilość białka lub węglowodanów, w związku z czym nadmiar tłuszczy w diecie nie sprzyja odchudzaniu i utrzymaniu szczupłej sylwetki – nie można jednak z nich całkowicie rezygnować, gdyż są organizmowi niezbędne.

  • węglowodany

    Węglowodany – kluczowy składnik diety, oraz główne źródło energii

    Węglowodany są kluczowym składnikiem codziennej diety i głównym źródłem energii dla organizmu, przede wszystkim dla mięśni i mózgu – są one niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i mają decydujący wpływ na sprawność fizyczną (są głównym źródłem energii dla mięśni) i psychiczną (są także głównym źródłem energii dla mózgu). W odróżnieniu od cukrów prostych, mających znikomą wartość odżywczą i wysoką kaloryczność, węglowodany złożone są bogate w wartościowe dla organizmu składniki, dzięki czemu ich spożycie jest nie tylko wskazane, ale i obowiązkowe – zatem w żadnym wypadku nie powinno się ich ograniczać w codziennej diecie.

  • witaminy

    Witaminy – niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu

    Witaminy są niezbędne dla życia i prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka – zarówno ich brak, jak i niedobór lub nadmiar są przyczyną wielu różnych chorób i przykrych dolegliwości zdrowotnych, nie wspominając o zwiększonym ryzyku zapadnięcia na choroby cywilizacyjne. Pomimo, iż witaminy nie są materiałem budulcowym dla organizmu (jak składniki mineralne), oraz nie dostarczają organizmowi energii (jak składniki odżywcze), to jednak są niezbędne dla zachowania dobrego zdrowia – są niezbędne przede wszystkim do prawidłowego funkcjonowania procesów metabolicznych zachodzących w komórkach, ale także do utrzymania wszystkich najważniejszych funkcji organizmu.

  • składniki mineralne

    Składniki mineralne – związki niezbędne dla organizmu

    Składniki mineralne są związkami niezbędnymi dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, pomimo, iż występują w nim w niewielkich ilościach, często nawet śladowych – choć minerały stanowią zaledwie około 4 proc. masy ciała, to odpowiadają za wiele kluczowych dla życia procesów, głównie za prawidłowy wzrost, rozwój i pracę wszystkich układów w organizmie. Muszę one zostać dostarczone do organizmu wraz z pożywieniem i to w odpowiednich ilościach – dieta uboga lub zbyt bogata w minerały prowadzi do zaburzeń funkcjonowania organizmu, oraz może być przyczyną chorób, dlatego należy dbać o zachowanie równowagi poszczególnych składników mineralnych.

  • przeciwutleniacze

    Przeciwutleniacze – związki niezbędne w walce z wolnymi rodnikami

    Przeciwutleniacze, czyli inaczej antyoksydanty to naturalne związki występujące głównie w warzywach i owocach, chroniące organizm przed wieloma groźnymi chorobami, przede wszystkim przed nowotworami, cukrzycą, oraz chorobami układu sercowo-naczyniowego (głównie przed miażdżycą) i układu nerwowego (głównie przed chorobą Alzhaimera i Parkinsona) – zapobiegają więc rozwojowi chorób określanych jako cywilizacyjne, chorób, które co roku są przyczyną śmierci milionów osób na całym świecie. Antyoksydanty słyną jednak głównie z tego, że spowalniają procesy starzenia się organizmu, szczególnie skóry, pozwalając na dłużej zachować młodość i zdrowy wygląd.

  • błonnik pokarmowy

    Błonnik pokarmowy – podstawa skutecznego odchudzania i zdrowej diety

    Błonnik pokarmowy, choć nie jest trawiony, ani wchłaniany przez układ pokarmowy i nie dostarcza żadnych składników odżywczych, to jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego układu pokarmowego i pośrednio dla zdrowia całego organizmu. Błonnik przechodząc przez układ pokarmowy, nie tylko usprawnia jego pracę, ale też usuwa z niego zbędne, niestrawione resztki pokarmowe, uwalniając organizm od nieprzyjemnych dolegliwości żołądkowych, oraz oczyszcza organizm z toksyn i innych szkodliwych substancji. Produkty bogate w błonnik dają także dłuższe uczucie sytości, dzięki czemu pomagają schudnąć i utrzymać prawidłową wagę.

  • © Copyright by zdrowe-odżywianie-online.pl 2014-2015
    Wszelkie prawa zastrzeżone

    Kopiowanie treści bez zgody autora zabronione - Regulamin
    O nas – Współpraca
    Kontakt