detoks

Detoks, czyli dieta oczyszczająca ma na celu oczyszczenie organizmu ze szkodliwych toksyn i metali ciężkich, oraz nadmiaru produktów przemiany materii, nagromadzonych w wyniku nieodpowiedniego odżywiania się, nadużywania wszelkiego rodzaju używek i leków, oraz z powodu zanieczyszczenia środowiska i żywności. Detoks wymaga całkowitej zmiany codziennej diety, czyli ze znacznego ograniczenia lub całkowitego zrezygnowania ze szkodliwych produktów, które zatruwają organizm (jak alkohol, fast-foody, oraz słodycze i inne produkty bogate w cukier rafinowany), i włączenia do menu zdrowych i naturalnych produktów (jak warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, czy zielona herbata), które ułatwiają oczyszczanie organizmu, oraz podjęcia właściwej aktywności fizycznej (jak bieganie, jazda na rowerze, czy pływanie), która przyśpiesza oczyszczanie organizmu i wzmacnia efekty diety.


Okresowe oczyszczanie organizmu ze szkodliwych toksyn i innych substancji, pozwala poprawić jego funkcjonowanie i ogólne zdrowie, usprawnić działanie układu odpornościowego, oczyścić krew, pozbyć się zatorów i śluzu, oraz zwiększyć swoją witalność i poprawić ogólne samopoczucie, a także pozbyć się wolnych rodników, które sprzyjają rozwojowi wielu chorób, przede wszystkim nowotworom, oraz chorobom serca i układu krążenia – efektem ubocznym jest ponadto niewielka utrata wagi.


Detoks można przeprowadzić samodzielnie we własnym domu, jak również z pomocą specjalistów, z wykorzystaniem specjalistycznych technologii i produktów.


Dlaczego detoks jest taki ważny?

Aby organizm prawidłowo funkcjonował, niezbędnych jest kilka elementów, przede wszystkim prawidłowo zbilansowana dieta, bogata w naturalne i zdrowe produkty, takie jak warzywa i owoce, oraz produkty pełnoziarniste, czyli produkty bogate w błonnik pokarmowy, witaminy i minerały, oraz przeciwutleniacze – niezbędne jest także czyste powietrze, oraz odpowiedni ruch – niestety, w dzisiejszych czasach jest to często niemożliwe. Choć na wiele czynników nie mamy bezpośredniego wpływu (np. zanieczyszczenie środowiska), to jednak mamy wpływ na to, jaki prowadzimy tryb życia i jaką żywność dostarczamy do organizmu.


Dostarczanie do organizmu niezdrowych i wysoko przetworzonych produktów, bogatych w szkodliwe substancje (jak tłuszcze nasycone, tłuszcze trans, cukru rafinowane, czy sól), a także nadużywanie leków, alkoholu, papierosów i innych używek (np. kawy), przy jednoczesnym unikaniu zdrowych i naturalnych produktów, bogatych w wartościowe składniki (jak tłuszcze nienasycone, węglowodany złożone, czy błonnik pokarmowy), prowadzi do gromadzenia się w organizmie różnego rodzaju substancji o toksycznym działaniu. Szczególnie szkodliwy wpływ na organizm ma dieta uboga w błonnik pokarmowy (obecny głównie w warzywach i pełnoziarnistych produktach zbożowych), która sprzyja zaleganiu w jelitach resztek pokarmowych, ulegających procesowi gnicia i fermentacji, w wyniku czego do krwi uwalniane są szkodliwe dla zdrowia związki. Szkodliwy wpływ na organizm ma również dieta uboga w przeciwutleniacze (obecne w nieprzetworzonych warzywach i owocach, oraz zielonej herbacie), która sprzyja namnażaniu się w organizmie wolnych rodników, które z kolei sprzyjają rozwojowi wielu chorób, przede wszystkim chorób nowotworowych, oraz chorób serca i układu krążenia, a także cukrzycy, chorobom oczu i skóry.


Jeżeli taki styl odżywiania utrzymuje się przez dłuższy okres czasu, może dojść do zatrucia organizmu i zaburzeń w jego funkcjonowaniu. Postępujące pogorszenie wydajności organizmu prowadzi do ogólnego osłabienia, zmęczenia i apatii, a nawet depresji, a także spadku odporności immunologicznej, a tym samym zwiększenia podatności na infekcje i różne choroby. Choć organizm człowieka to bardzo wydajna maszyna, która potrafi dostosować się do funkcjonowania w bardzo różnych, często niekorzystnych warunkach, to jednak nie ma nieskończonych możliwościach adaptacyjnych – czyli egzystencji na granicy swoich możliwości. W sytuacji, gdy główne filtry organizmu, czyli wątroba, nerki, płuca i skóra zawodzą i nie są w stanie samodzielnie oczyścić organizmu, pomocne może być detoks, który usprawni fizjologię i poprawi kondycję organizmu. Aby jednak uniknąć przykrych efektów ubocznych nagromadzenia się toksyn w organizmie, detoksykację powinno się przeprowadzać profilaktycznie.

Dieta oczyszczająca – czyli co należy jeść i pić podczas detoksu, a czego należy unikać

W diecie oczyszczającej powinny się w niej znaleźć przede wszystkim warzywa (szczególnie w całości, czyli ze skórką) i owoce, w szczególności awokado, kokos i jagody – najlepiej w postaci świeżo wyciskanych soków (bez cukru), w postaci surowej lub gotowane na parze. Dieta oczyszczająca powinna być także bogata w produkty powstałe z niektórych ziaren zbóż (pozbawione glutenu), a mianowicie brązowego ryżu, gryki, prosa, oraz quinoi, czyli komosy ryżowej. W czasie diety, do organizmu należy dostarczyć właściwe proporcje wszystkich składników odżywczych, w tym białka zwierzęcego (np. w postaci świeżych ryb) i roślinnego (dobrym rozwiązaniem jest np. komosa ryżowa), oraz zdrowych tłuszczy (nienasyconych kwasów tłuszczowych, obecnych głównie w rybach i orzechach). Spośród słodyczy dozwolone są jedynie suszone owoce – warto wiedzieć, że cukier do słodzenia można zastąpić stewią, zdrowym odpowiednikiem cukru. Zaleca się korzystanie z przypraw i ziół, oraz octu i soli morskiej.


Dobrym źródłem białka zwierzęcego, które należy spożywać w czasie diety, są np. świeże ryby, dziczyzna, jagnięcina, kurczak, oraz indyk, a źródłem białka roślinnego np. rośliny strączkowe (jak fasola, groch, czy soczewica), natomiast źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych np. wspomniane świeże ryby, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia na zimno, olej kokosowy, lniany, migdałowy, sezamowy i słonecznikowy, oraz oleje z orzechów, a także orzechy (oprócz ziemnych), nasiona i ziarna.


Podstawą diety oczyszczającej jest picie dużych ilości wody, filtrowanej lub mineralnej – optymalna ilość to około 2-3 litry dziennie. Oprócz wody, powinno się także pić soki z zielonych warzyw (bez cukru), oraz herbaty (bez cukru), szczególnie zieloną, ewentualnie białą lub ziołową, czy też yerba mate – można ponadto pić płyny na bazie kokosu, czyli wodę kokosową, nektar kokosowy i mleczko kokosowe. Dla osób, które nie wyobrażają sobie dnia bez wypicia kawy, najlepszym rozwiązaniem jest grejpfrut, który dostarcza energii porównywalnej do wypicia małej filiżanki kawy.


Podczas diety oczyszczającej przede wszystkim należy unikać produktów zawierających gluten lub cukier, oraz czerwonego i tłustego mięsa (np. wieprzowiny i baraniny), a także mięsa przetworzonego (czyli kiełbas, parówek, wędlin i konserw) – najlepiej całkowicie zrezygnować z mięsa i produktów mięsnych. Należy się także wystrzegać niektórych warzyw (np. bakłażanów, papryki, pomidorów, ziemniaków i słodkich ziemniaków) i owoców (np. bananów, pomarańczy, truskawek i winogron), oraz produktów powstałych z niektórych ziaren zbóż (np. białego ryżu, jęczmienia, orkisza, owsa, pszenicy, pszenżyta, oraz żyta, a najbardziej kukurydzy i soi). Należy również unikać nabiału, czyli jajek i produktów mlecznych (w tym mleka, masła, serów, twarogów, śmietany, jogurtów i lodów). Należy ponadto zrezygnować z margaryn, przetworzonych olei, oleju rzepakowego, sosów do sałatek, oraz majonezu. W czasie diety oczyszczającej należy całkowicie zrezygnować ze słodyczy (nie dotyczy to suszonych owoców i gorzkich czekolad z dużą zawartością kakao, powyżej 70 proc.), szczególnie tych z dużą ilością cukru.


Podczas diety oczyszczającej, spośród napojów przede wszystkim należy unikać alkoholu i kawy, oraz słodzonych napojów gazowanych (w tym energetycznych) i słodzonych soków owocowych.

na następnych stronach m.in. "najlepsze produkty na dietę oczyszczającą – czyli mistrzowie detoksu", "najważniejsze zasady diety oczyszczającej", "ekspresowe diety oczyszczające", "detoks profesjonalny".

  • «

  • 1

  • 2
  • 3
  • »
  • © Copyright by zdrowe-odżywianie-online.pl 2014-2015
    Wszelkie prawa zastrzeżone

    Kopiowanie treści bez zgody autora zabronione - Regulamin
    O nas – Współpraca
    Kontakt