zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie staje się współcześnie coraz popularniejsze – liczba osób, które chcą się odżywiać prawidłowo rośnie z roku na rok. Jest to oczywiście bardzo pozytywny trend, bowiem nawyki żywieniowe mają kluczowe znacznie dla funkcjonowania organizmu, a przede wszystkim dla jakości i długości życia. Złe nawyki żywieniowe przyczyniają się natomiast do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, w tym otyłości, chorób serca i układu krążenia, oraz cukrzycy typu 2 i wielu nowotworów (szczególnie przewodu pokarmowego) – zdrowe odżywianie pomaga uniknąć tych zagrożeń.


Przez lata na temat zdrowego odżywiania powstało wiele teorii, niestety często błędnych, w mniejszym lub większym stopniu – poszczególne teorie są ze sobą nie tylko sprzeczne, ale nawet się wykluczają, dlatego warto poznać najpopularniejsze mity i przekonania dotyczące zdrowego odżywania, które z prawdą mają niewiele wspólnego.


MIT 1: Ciemne pieczywo jest zdrowsze i bogatsze w składniki odżywcze od białego

Faktem jest, że pieczywo pełnoziarniste, powstałe z mąki z nieoczyszczonych ziaren, jest bogate we wszystkie niezbędne organizmowi składniki odżywcze, takie jak białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, węglowodany złożone, oraz witaminy i minerały, a przede wszystkim błonnik pokarmowy – dzięki bogactwie składników odżywczych, pieczywo pełnoziarniste ma bardzo pozytywny wpływ nie tylko na zdrowie, ale i na odchudzanie – w odróżnieniu od zwykłego, białego pieczywa, które jest jego przeciwieństwem.


Niestety, ciemne pieczywo często nie ma nic wspólnego z pieczywem pełnoziarnistym, gdyż ciemne pieczywo to często pieczywo białe, zabarwione karmelem lub innym barwnikiem, którego celem jest nadanie jasnemu pieczywu brązowej barwy, tak aby przypominało to pełnoziarniste. Podobnie jak pieczywo białe, pieczywo ciemne pozbawione jest zdecydowanej większości wartościowych składników ziaren zbóż, w związku z czym, nie jest ani zdrowe, ani dietetyczne, to zwyczajne oszustwo. Należy jednak dodać, że nie dotyczy to wszystkich ciemnych chlebów, gdyż spora ich część jest naprawdę tym, na co wygląda – to zdrowe i wartościowe produkty.


Jak odróżnić pieczywo pełnoziarniste, od sztucznie barwionego ciemnego pieczywa? Należy czytać etykiety, na których powinny się znajdować wszystkie odpowiednie informacje – przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, z jakiej mąki powstał chleb, ten pełnoziarnisty powstaje z mąki z pełnego przemiału (inaczej mąki z pełnego ziarna, mąki pełnoziarnistej lub razowej) – chleb pełnoziarnisty pozbawiony jest także sztucznych dodatków, takich jak barwniki (np. wspomniany karmel) i konserwanty, a więc obecność w składzie jakiegokolwiek barwnika lub długi termin przydatności do spożycia (ponad tydzień lub dłuższy) oznacza, że chleb nie jest pełnoziarnisty. Chleb pełnoziarnisty można także rozpoznać po kolorze – dobry, żytni chleb pełnoziarnisty ma kolor szaro-brązowy, natomiast ciemny ma barwę czekoladowo-rudą (takiego więc należy unikać) – natomiast w przypadku pełnoziarnisty chleba pszennego, to im jest ciemniejszy, tym lepiej. Ponadto, chleb pełnoziarnisty waży więcej od zwykłego, a więc im jest cięższy, tym jest lepszy.

MIT 2: Jajka są niezdrowe, gdyż podwyższają poziom cholesterolu, prowadząc do miażdżycy

Zarówno lekarze, jak i dietetycy od wielu lat ostrzegają o szkodliwym wpływie jajek na serce i układ krążenia, głównie ze względu na obecny w nich cholesterol, obwiniany za wywoływanie szeregu chorób, w tym miażdżycy – prawda jest jednak taka, że jajka jedzone w rozsądnych ilościach, w przypadku zdecydowanej większości osób mają znikomy wpływ na układ krwionośny, co jest zasługą obecnej w jajkach lecytyny, związku, który neutralizuje szkodliwy wpływ cholesterolu na układ krwionośny. Jajka są nie tylko zdrowe, ale i bardzo odżywcze, są bowiem wyjątkowo bogate w najważniejsze dla organizmu składniki odżywcze, niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania, czyli pełnowartościowe białko (najlepiej przyswajalne spośród wszystkich produktów spożywczych na świecie) i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, oraz witaminy (szczególnie A i D, oraz te z grupy B) i minerały (szczególnie fosfor i selen), a także przeciwutleniacze.


W licznych badaniach udowodniono, że zdrowa osoba może regularnie spożywać jajka bez żadnego, negatywnego wpływu na zdrowie (choć nie bez ograniczeń), a nawet powinna je jeść dla zachowania dobrego zdrowia. Według WHO, zdrowe osoby mogą bez obaw spożywać około 10 jajek tygodniowo, natomiast osoby ze znacznie podwyższonym poziomem cholesterolu, powinny ograniczyć ich tygodniowe spożycie do 1-3 sztuk. Należy zaznaczyć, że cholesterol jest obecny w żółtkach jaj, w związku z czym samych białek można jeść więcej.


MIT 3: Jogurty to jedne z najzdrowszych produktów spożywczych

Powszechnie uważa się, że jogurty to jedne z najzdrowszych produktów spożywczych, co jest oczywiście prawdą, jednak tylko po części, gdyż to, czy jogurt jest zdrowy, czy nie, zależy od rodzaju jogurtu – niestety, większość jogurtów dostępnych w sklepach jest nie tylko niezdrowa, ale i kaloryczna.


Zdrowe są jedynie jogurty naturalne i greckie, składające się wyłącznie z mleka i żywych kultur bakterii, a więc pozbawione jakichkolwiek dodatków, szczególnie dodatków smakowych, takich jak cukier. Jogurty naturalne i greckie zawierają mnóstwo cennych dla organizmu składników, przede wszystkim białko, witaminy i wapń, które bardzo korzystnie wpływają na zdrowie, oraz wspomagają odchudzanie – jogurty te m.in. chronią przed próchnicą i przeziębieniem, redukują ciśnienie krwi, oraz pomagają zregenerować organizm po treningu i odbudować mięśnie.


Natomiast popularne jogurty owocowe, ze zdrowiem nie mają nic wspólnego, co najwyżej odwrotnie – zawierają mnóstwo sztucznych aromatów, barwników, zagęszczaczy, oraz przede wszystkim cukru, w związku z czym są kaloryczne i niezdrowe, nie mówiąc już o tym, że wytwarzane są ze słabej jakości owoców. Należy także unikać jogurtów typu „light” i „0 proc. tłuszczu”, gdyż są niepełnowartościowe – są bowiem pozbawione rozpuszczalnych w tłuszczu witamin (czyli witamin A, D i E), a zawarty w nich wapń jest gorzej wchłaniany, niż w normalnych produktach – zawartość tłuszczu w produktach mlecznych powinna wynosić około 1,5-2 proc.

na następnych stronach m.in. "mit 4: kawa jest niezdrowa, gdyż podnosi ciśnienie krwi i wypłukuje wapń z organizmu", "mit 5: margaryna jest zdrowsza od masła", "mit 6: powinno się pić przynajmniej 2 litry wody dziennie", "mit 7: soki są bardzo zdrowe i niskokaloryczne, oraz mogą zastąpić dzienną porcję warzyw i owoców", "mit 8: świeże warzywa i owoce są zdrowsze, bardziej wartościowe i bogatsze w witaminy od mrożonych", "mit 9: wody butelkowane są lepsze i bezpieczniejsze od zwykłej wody z kranu, czyli tzw. kranówki", "mit 10: żywność ekologiczna jest o wiele zdrowsza od normalnej".

  • «

  • 1

  • 2
  • 3
  • »
  • © Copyright by zdrowe-odżywianie-online.pl 2014-2015
    Wszelkie prawa zastrzeżone

    Kopiowanie treści bez zgody autora zabronione - Regulamin
    O nas – Współpraca
    Kontakt