suplementy diety

Suplementy diety, czyli preparaty zawierające witaminy i minerały, oraz inne substancje, wydają się być idealnym rozwiązaniem na powszechny niedobór składników odżywczych we współczesnej żywności. Dlaczego? Ponieważ mało urozmaicona dieta, na którą składa się w coraz większym stopniu pozbawiona wartości odżywczych żywność wysoko przetworzona, może wywoływać szereg chorób i dolegliwości, o mniej lub bardziej poważnych konsekwencjach zdrowotnych. Wynika to z tego, że organizm człowieka potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania ponad 60 różnych składników odżywczych, takich jak białka, tłuszcze (szczególnie nienasycone kwasy tłuszczowe), węglowodany (szczególnie złożone), oraz błonnik pokarmowy, a także witaminy i minerały (czyli makro- i mikroelementy), oraz przeciwutleniacze – choć wszystkie te składniki teoretycznie powinny się znajdować w codziennie spożywanej żywności i to w odpowiednich ilościach, to w rzeczywistości bywa różnie.


Pomimo, iż suplementy diety często są kupowane w trosce o zdrowie i z nadzieję, że uodpornią i usprawnią organizm, przyśpieszą i wzmocnią leczenie, lub poprawią wygląd, to przyjmowane nieumiejętnie i w niekontrolowanych ilościach mogą nawet zaszkodzić, szczególnie osobom przewlekle chorym i stale przyjmującym różne leki. Warto wiedzieć, że składniki znajdujące się w suplementach diety są gorzej przyswajalne od swoich naturalnych odpowiedników, oraz można je łatwo przedawkować, co grozi nieraz poważnymi problemami zdrowotnymi. Należy także dodać, że suplementy diety nie mają właściwości leczniczych.


Nie należy jednak dyskredytować suplementów diety, gdyż wiele z nich ma pozywane właściwości zdrowotne, oraz wspomaga podstawową kurację w wielu schorzeniach, a przede wszystkim pomaga uzupełnić niedobory niektórych składników odżywczych, głównie witamin i minerałów, bez których organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować.


Czym są suplementy diety?

Zgodnie z „Ustawą o bezpieczeństwie żywności i żywienia”, suplementy diety są produktami złożonymi wyłącznie z substancji odżywczych, a konkretnie skoncentrowanym źródłem witamin i minerałów, oraz innych substancji, mających stanowić uzupełnienie normalnej żywności. W związku z tym, że suplementy diety mają zazwyczaj niskie dawki substancji czynnych, są sprzedawane bez recepty – jednak wyłącznie w formie umożliwiającej ich dawkowanie, czyli w kapsułkach, tabletkach, proszku lub w płynie.


Choć zdecydowaną większość suplementów diety stanowią preparaty zawierające różne kombinacje witamin i minerałów, to jednak spora ich część zawiera także inne substancje. Na szczególną uwagę należy zwrócić na suplementy zawierające probiotyki i prebiotyki, które są bardzo pomocne przy dolegliwościach ze strony przewodu pokarmowego. Poprawiają one stan flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym, ułatwiają wchłanianie wielu witamin, ograniczają wzdęcia i zmniejszają ilość gazów, oraz przede wszystkim hamują rozwój patologicznej flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym, która jest jedną z przyczyn rozwoju chorób nowotworowych.


Kto i dlaczego powinien przyjmować suplementy diety?

Nawet zdrowe osoby, prowadzące aktywny tryb życia i żywiące się normalną żywnością, mogą mieć niedobory składników odżywczych, szczególnie witamin i minerałów – co jest głównie skutkiem tego, że jakość współczesnej żywności pozostawia wiele do życzenia. Niska jakość współczesnej żywności jest z kolei rezultatem nowoczesnego rolnictwa i przemysłowego przetwórstwa żywności. Intensyfikacja rolnictwa, czyli chemizacja i mechanizacja upraw, oraz zastosowanie na szeroką skalę sztucznych nawozów i oprysków, wyjałowiło glebę z wielu substancji mineralnych, pozbawiając tym samym warzywa i owoce części niezbędnych dla naszego organizmu składników – to właśnie z gleby rośliny czerpią sole mineralne (wraz z wodą), czyli makro- i mikroelementy. Ale to nie wszystko.


Prawie każdy współczesny produkt żywnościowy (oprócz świeżych warzyw i owoców, oraz produktów pełnoziarnistych) jest w jakimś stopniu przetworzony – przetwarzanie żywności powoduje zaś jeszcze większą utratę składników odżywczych, szczególnie witamin i minerałów – im bardziej produkt jest przetworzony, tym mniej ma tych składników, a więcej sztucznych dodatków. W związku z tym, o niedobór niezbędnych dla organizmu składników odżywczych jest współcześnie nietrudno, nawet wśród osób żywiących się stosunkowo normalnie – według naukowców, aby organizm otrzymał wszystko, co jest mu potrzebne, należałoby spożywać dziennie aż 7000 kcal, co jest oczywiście niemożliwe. Suplementy diety są więc w tym przypadku idealnym rozwiązaniem – ich głównym zadaniem jest bowiem wyrównanie w organizmie wszelkich niedoborów witamin i minerałów.

Sytuacja wygląda jednak inaczej w przypadku aktywnych i zdrowych osób na zdrowej diecie – dieta obfitująca przede wszystkim w warzywa i owoce, oraz produkty pełnoziarniste dostarcza zazwyczaj organizmowi wystarczającą ilość wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W związku z tym, korzystanie z suplementów diety przez te osoby jest niewskazane, gdyż nadmiar niektórych witamin i minerałów może mieć negatywne konsekwencje zdrowotne – niektóre w nadmiernych ilościach są nawet toksyczne.


Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku osób prowadzących szybki tryb życia i żywiących się pozbawioną wartości odżywczych, żywnością wysoko przetworzoną. Choć codziennie spożywane produkty żywnościowe powinny teoretycznie dostarczać do organizmu wszystkie niezbędne składniki odżywcze i to w wystarczających ilościach, to tak się jednak nie dzieje. Szybki tryb życia i związana z tym skłonność do nieodpowiedniego sposobu odżywiania, czyli do zastępowania naturalnej żywności, żywnością wysoko przetworzoną, prowadzi do systematycznych niedoborów wielu niezbędnych dla organizmu składników i negatywnie wpływa na ogólne zdrowie i wygląd. Choć suplementy diety wydają się być w tym przypadku świetnym rozwiązaniem, to w rzeczywistości nie są – preparaty te, powinny służyć jedynie jako uzupełnienie codziennie spożywanej żywności, a nie jej zastępstwo. Żywność wysoko przetworzona jest praktycznie pozbawiona składników odżywczych (choć nie zawsze) – zastąpienie ich sztucznymi preparatami nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.


Kto powinien uważać na suplementy diety?

O ile przyjmowanie sprawdzonych suplementów diety i w zalecanych dziennych dawkach, nie powinno w żadnym stopniu zaszkodzić zdrowym osobom, to innym już może. Przyjmowanie jakichkolwiek suplementów diety, szczególnie przez osoby przewlekle chore lub przyjmujące jakieś leki, zawsze powinno być skonsultowane z lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem, bowiem składniki suplementów mogą wchodzić w interakcje z przyjmowanymi lekami, żywnością lub innymi suplementami i powodować niekorzystne efekty uboczne, a nawet wywoływać choroby. Ponadto, niektóre preparaty zmniejszają skuteczność części leków stosowanych w leczeniu różnych chorób, szczególnie nadciśnienia – przy nadciśnieniu należy szczególnie uważać na suplementy z wapniem i magnezem.


Ważne. Zróżnicowanie suplementów diety jest z roku na rok coraz większe, co zdecydowanie ułatwia lekarzom, farmaceutom i dietetykom wybór i zastosowanie najskuteczniejszego preparatu. W związku z tym, że produkty te są dostępne bez recepty, wiele osób sięga po suplementy nie posiadając chociażby podstawowej wiedzy na temat ich działania i właściwości, oraz bez wcześniejszej konsultacji z odpowiednim specjalistą, nie czytając ulotek i łykając je jak cukierki – taka lekkomyślność może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Stosowanie suplementów diety wymaga bowiem umiaru i rozsądku – tabletki i kapsułki zawierają bowiem takie ilości witamin i minerałów, oraz innych substancji, że nie sposób ich przedawkować – pod warunkiem, że nie będzie się przekraczało zaleconych dziennych dawek. Nie należy również eksperymentować z nieznanymi suplementami, bowiem mogą zawierać niesprawdzone lub niebezpieczne substancje.


Podsumowanie i wnioski

Suplementów diety nie powinny przyjmować aktywne i zdrowe osoby, będące na zdrowej, zrównoważonej diecie, bowiem dostarcza ona organizmowi zazwyczaj wystarczającą ilość wszystkich niezbędnych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów – nadmiar tych składników może mieć bowiem negatywne konsekwencje zdrowotne.


W przypadku osób prowadzących szybki tryb życia i żywiących się pozbawioną wartości odżywczych, żywnością wysoko przetworzoną, stosowanie suplementów diety nie przyniesie oczekiwanych rezultatów (choć też nie zaszkodzi), gdyż są one jedynie uzupełnieniem codziennie spożywanej żywności, a nie jej zastępstwem.


Na suplementy diety powinny szczególnie uważać osoby przewlekle chore lub przyjmujące jakieś leki, gdyż mogą one wchodzić w interakcje z przyjmowanymi lekami, żywnością lub innymi suplementami i powodować niekorzystne efekty uboczne.


Suplementy diety są za to idealnym rozwiązaniem dla osób, które cierpią na niewielki niedobór witamin lub minerałów – odpowiednie preparaty wyrównują bowiem niedobory tych składników.


Podsumowując, suplementy diety stanowią jedynie uzupełnienie normalnej żywności – nie zastąpią naturalnej porcji witamin i minerałów dostarczanej w naturalnej, zdrowej żywności.

© Copyright by zdrowe-odżywianie-online.pl 2014-2015
Wszelkie prawa zastrzeżone

Kopiowanie treści bez zgody autora zabronione - Regulamin
O nas – Współpraca
Kontakt