O ZDROWYM ODŻYWIANIU

Efektywne odchudzanie – o czym musisz pamiętać, a co może Ci zaszkodzić?

Idealna sylwetka to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Niektórzy odchudzają się po to, by lepiej wyglądać. Dla innych zrzucenie kilogramów to kwestia zdrowotna. Jeszcze inni dbają o figurę ze względu na uprawiany sport lub hobby wymagające szybkości i sprawności. Czy kiedykolwiek stosowałeś jakąś dietę? Walczyłeś o niższą wagę? W takim razie wiesz, że efektywne odchudzanie to nie jest tak łatwa sprawa.

Od jutra się odchudzam…

Czy kiedykolwiek wypowiedziałeś takie słowa przed lustrem? A może deklaracja ta padła w towarzystwie po to, by bardziej zmotywować cię do działania. Co oznacza dla ciebie odchudzanie? Rezygnację ze słodyczy, ciastek i białego chleba? Ostatni posiłek o 18.00? Liczenie kalorii, a może drastyczną dietę, która ma przynieść natychmiastowe efekty?

Teorie na temat piękna i idealnej sylwetki są naprawdę różne. Ale jeżeli z jakiegoś powodu nie czujemy się dobrze ze swoją wagą lub względy zdrowotne zmuszają nas do jej obniżenia, zmiany w diecie i stylu życia są zrozumiałe. Warto jednak dobrze przemyśleć i zaplanować te zmiany, żeby nasze wysiłki się opłaciły. Dobre odchudzanie to efektywne odchudzanie i takie, które nie zrujnuje naszego organizmu.

Efektywne odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Sprawą absolutnie podstawową jest czas. Efektywne odchudzanie wymaga cierpliwości. Eksperci od lat powtarzają, że najbezpieczniej jest gubić ok. 1-1,5 kg w ciągu tygodnia. Taki efekt da dobrze skomponowany jadłospis. Może być tak, że przy rozsądnym planie żywieniowym miło nas zaskoczy fakt, że chudniemy szybciej. Ale nie martwmy się, jeżeli tracimy wagę stopniowo. Dzięki temu wymarzona sylwetka zostanie z nami na dłużej. O ile oczywiście, nie wrócimy do starych zwyczajów…

Zmiany w stylu żywienia i życia na stałe

Co właściwie kryje się pod pojęciem „efektywne odchudzanie”? Chodzi o taką dietę, która sprawi, że nasza sylwetka się zmieni, waga spadnie i efektami tymi będziemy mogli cieszyć się przez cały czas. Żeby to osiągnąć, pewne ograniczenia czy nawyki musimy wdrożyć już do końca życia, a jednocześnie zachować pewną elastyczność. Co mamy na myśli? Żelazne zasady – jedzenie śniadania, stałe pory posiłków, lekkie kolacje, codzienna porcja warzyw i owoców, nawadnianie, ograniczenie lub wykluczenie słodkich, gazowanych napojów. Dzięki tym nawykom podtrzymamy dobre efekty i mamy szansę na długoterminowy sukces.

Jaka dieta na efektywne odchudzanie?

Zwykle dobre efekty przynosi ograniczenie kaloryczności. To, jak dużo kalorii powinniśmy zredukować, żeby schudnąć, a jednocześnie nie zafundować sobie uszczerbku na zdrowiu, osłabienia czy napadów wilczego głodu, zależy od naszej płci, trybu życia, wieku, codziennego wysiłku fizycznego itp.

Musimy więc zdobyć wiedzę, jakie jest nasze zapotrzebowanie kaloryczne, a następnie obniżyć je o ok. 15-20%. To powinno pomóc nam w efektywnym odchudzaniu w zrównoważonym tempie.

Warto też wprowadzić do diety więcej błonnika, pić dużo wody, a kalorie pozyskiwać z posiłków, w których większa część składników to warzywa i sałatki na ich bazie. Musimy mieć świadomość, że sama kaloryczność to nie wszystko. Jakościowy jadłospis składa się m.in. z ryb, produktów pełnoziarnistych, dobrych tłuszczów roślinnych, wspomnianych warzyw i owoców. Dostarczą nam one odpowiednich wartości odżywczych, które wpłyną na efektywne odchudzanie, ale też dobry wygląd.

Długotrwałe efekty nie tylko dzięki diecie

Jeżeli chcemy osiągnąć dobre efekty w odchudzaniu, warto wprowadzić aktywność fizyczną. Regularny trening poprawi metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Pamiętajmy jednak, że osoba aktywna fizycznie ma większe zapotrzebowanie na kalorie, nawet w przypadku diety redukcyjnej. Punktem wyjścia do obniżenia kaloryczności jest zapotrzebowanie osoby trenującej.

Lepszą przemianę materii umożliwia też zdrowy sen. Eksperci są zgodni, że osoby, które dbają o higienę snu, są szczuplejsze i mają mniejszą chęć na słodycze.

Diety cud – efektowne, ale nie efektywne odchudzanie

Pokusa szybkiego zrzucenia kilogramów może nas popchnąć do desperackiego kroku – diety cud.

Sposoby żywienia, które drastycznie obniżają ilość posiłków, diety niskokaloryczne, wielotygodniowe monodiety, kuracje oczyszczające i głodówki stosowane w celu obniżenia wagi. To sposoby na efektowne, ale bardzo nieefektywne odchudzanie. Na dodatek mogą zrujnować nasze zdrowie, rozregulują metabolizm, pozbawiają cennych witamin i minerałów, a co za tym idzie – energii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *