O ZDROWYM ODŻYWIANIU

Ćwiczenia, które przedłużają życie

To nie tajemnica, że ruch i zdrowe odżywianie są sposobem na długowieczność. Nie oznacza to jednak, że każda aktywność fizyczna ma taki sam, pozytywny skutek na nasz organizm. Które ćwiczenia przedłużają życie? Co trenować, by być zdrowym i sprawnym do późnej starości?

Długowieczność stała się celem ludzkości. Robimy wszystko, by zatrzymać czas lub choćby opóźnić efekty jego destrukcyjnego działania na nasze ciała. Od kremów i maseczek – po zabiegi medycyny estetycznej i farmakologię. Wszystko to ma służyć przedłużeniu życia. Czy jednak, aby dotrwać do setki lub ją przekroczyć musimy postawić na skalpel? Niekoniecznie.

Jak żyć długo?

Fakt, że żyjemy coraz dłużej niewątpliwie zawdzięczamy rozwojowi medycyny i farmakologii. Jednak mimo to nie każdy ma szansę dotrwać do sędziwego wieku. Podstawą długiego i zdrowego życia jest… zdrowy tryb. Tak, to takie proste.

Cóż to jednak w praktyce oznacza? Aby przez wiele lat cieszyć się dobrą formą należy postawić na trzy podstawowe filary zdrowia:

  • Prawidłowa dieta
  • Aktywność fizyczna
  • Sprawność mentalna

Jedynie zdrowe i bogate w składniki odżywcze produkty, wsparte ruchem pozwolą nam cieszyć się zdrowiem i pogodą ducha na długie lata. Z kolei wspomniana pogoda ducha to nieodzowny element dobrze funkcjonującego organizmu, dlatego tak istotne jest, by zadbać o spokój umysłu i rozwój mentalny.

A jakie ćwiczenia przedłużą nam egzystencję?

Spacery na długie życie

To, z pozoru banalne, rozwiązanie przynosi mnóstwo korzyści dla całego organizmu.

Spacery pobudzają krążenie, wspierają pracę stawów, a także mięśni i ścięgien. Nie tylko samo chodzenie, ale także obcowanie z przyrodą pomaga dotlenić i wzmocnić organizm. Z tego względu spacerować warto w parkach, lasach czy innych miejscach, w których jest sporo zieleni.

Co więcej, regularne chodzenie pomaga wyciszyć myśli i ukoić stres. To z kolei bardzo pozytywnie przekłada się na gospodarkę hormonalną, a także funkcjonowanie pozostałych układów.

Spacery są zatem doskonałym sposobem na przedłużenie życia, zwłaszcza dla osób, które nie mogą sobie pozwolić na bardziej intensywny wysiłek.

Chodzić możemy w dowolnym tempie – dostosowanym do możliwości i stanu zdrowia. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest forma spacerów, która aktywuje także górne partie ciała. Nordic walking, bo o nim mowa, to spacerowanie ze specjalnie stworzonymi do tego celu kijkami. Pozwala rozruszać nie tylko nogi, ale także barki, łokcie i ramiona.

Bieganie przedłuża życie

Osoby, którym zdrowie pozwala na nieco bardziej intensywny wysiłek, niż chodzenie, mogą postawić na bieganie. Ta forma aktywności stała się niezwykle popularna – nie bez przyczyny.

Bieganie znakomicie pobudza krążenie, wyzwala endorfiny i w szybkim tempie poprawia kondycję. Co więcej, by biegać nie potrzebujemy żadnego sprzętu – wystarczą buty i wygodny strój.

Biegać warto o każdej porze roku – nie tylko wiosną i latem, ale także, gdy na dworze jest nieco chłodniej. Pozwoli to zahartować ciało i uodpornić się na czyhające wszędzie infekcje.

Bieganie można realizować zarówno w sposób klasyczny – poruszamy się stałym tempem – a także wykorzystując system interwałowy. W zależności od stopnia zaawansowania, biegniemy wówczas w trybie: bardzo wolno/szybko lub szybko/bardzo szybko. Osoby początkujące mogą także postawić na lekki bieg przeplatany marszem.

Wspomagając układ krążenia i spalanie tkanki tłuszczowej, a także wydzielanie się hormonów szczęścia, regularne bieganie zdecydowanie przedłuża życie.

Chcesz żyć długo? Ćwicz jogę

Joga to niesamowicie skuteczny system ćwiczeń, który z jednej strony pozwala usprawnić nasze ciało, z drugiej zaś – wycisza umysł.

Dobroczynne właściwości jogi zostały już opisane w wielu publikacjach. Dowiedziono, że odpowiednio dobrane sekwencje ćwiczeń pozytywnie wpływają na system nerwowy oraz regulują gospodarkę hormonalną. Ma to ogromne znaczenie, zwłaszcza w przypadku kobiet. Z tego względu jogę zaleca się często podczas miesiączki lub osobom zmagającym się z zaburzeniami hormonalnymi.

Wiele osób sądzi, że joga to łagodne ruchy związane głównie z medytacją. W pewnym sensie jest to prawda, jednak istnieje wiele odmian jogi. Od tych statycznych i spokojnych, po bardzo intensywne. Joga pozwala zatem ukształtować mięśnie, wyrzeźbić sylwetkę i spalić zbędną tkankę tłuszczową.

Podstawą podczas wykonywania ćwiczeń tego rodzaju jest właściwa regulacja oddechu. To on pozwala na pokonywanie kolejnych ograniczeń naszego ciała, a także umysłu. Kiedy myślimy, że nie damy już rady, odpowiedni wdech i wydech sprawiają, że przekraczamy kolejne granice.

Wszystko to powoduje, że systematyczne praktykowanie jogi to jeden z najskuteczniejszych sposobów na długie życie.

Tai chi – żyj długo i szczęśliwie

Skoro mowa o ćwiczeniach które przedłużają życie, a przybyły do nas ze wschodu, warto wspomnieć także o tai chi.

Za tą tajemniczą nazwą kryje się chińska sztuka panowania nad ciałem i umysłem, za pomocą określonej sekwencji ruchów. Podstawową zasadą tego treningu jest skupienie i cisza. Koncentracja na każdym ruchu pozwala wejść w formę medytacji, łagodzącej stres i pozwalającej wyciszyć zgiełk w głowie.

Tai chi wywodzi się z taoistycznej filozofii, zawiera także elementy sztuk walki. Tu także, podobnie, jak w przypadku jogi, niezwykle istotny jest oddech.

Tai chi poprawia pracę serca i układu oddechowego, ma także niebagatelne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Ćwiczenia dotleniają organizm i wspierają krążenie krwi.

Co więcej, tai chi ma pozytywny wpływ na pracę stawów. Ćwiczenia nie obciążają ich, dlatego znakomicie nadają się dla osób cierpiących na artretyzm.

Dzięki tai chi poprawiamy motorykę, zakres ruchów i zwiększamy stabilność całego ciała.

Jak widać, chcąc przedłużyć życie, możemy skorzystać z wielu treningów. Nie są to mordercze ćwiczenia na siłowni czy skomplikowane i drogie systemy. Spacery, bieganie, tai chi czy jogę możemy wykonywać bez względu na wiek, stan zdrowia i zasobność portfela. Na co więc czekać?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *